Wednesday 15 October 2014

BERBENGKUNG

Berbengkung bagi ibu selepas bersalin

Bengkung yang baik adalah biasanya diperbuat daripada kain belacu atau kain kapas agar dapat menyerap peluh. Pada era tahun 60an, wanita yang baru lepas melahirkan anak akan mengenakan bengkung sepanjang 10 meter dan lebarnya 12 inci, akan dililitkan dengan kemas BERMULA dari bahagian pinggul hinggalah ke bahagian bawah buah dada.

Bengkung tradisional (lilit jawa)



Zaman berubah dan gaya ikatan bengkung juga turut diubah selaras dengan penggunaannya untuk menjimatkan masa dan lebih mudah dipakai. Bengkung pada zaman moden ini dijahit rapi mengikut kesesuaian tubuh badan dan menggunakan tali untuk kemaskan ikatan bengkung tersebut.

Selepas melahirkan anak, wanita dalam tempoh berpantang disyorkan mengikuti langkah-langkah rawatan mengembalikan kesegaran tubuh cara tradisi yang diwarisi sejak zaman nenek moyang. Rawatan membantu wanita mengembalikan kelangsingan tubuh itu penting kerana selama sembilan bulan hamil, perut berubah bentuk dan wanita mengalami pertambahan berat badan. Sekirannya rawatan tidak dilakukan, tubuh akan lesu tidak bermaya, muka pucat dan tidak berseri malah tubuh akan mengeleber dan tidak pejal.

Bengkung moden

No comments:

Post a Comment